Ekologické/environmentální výukové programy (EVP) jsou jednou z forem environmentální výchovy. Cílem EVP je obohatit a rozšířit učivo všech stupňů škol o environmentální rozměr. Jde většinou o několikahodinové programové bloky, které vhodně doplňují školní výuku. Společným cílem EVP je vytvářet příležitosti k emocionálnímu a rozumovému propojování dětí a žáků s přírodou, učit v souvislostech, a tak postupně vést k ekologickému (vědomému) myšlení, chování a jednání. EVP probíhají většinou mimo školu venku v přírodě, někdy na školní zahradě nebo ve specificky vybavených venkovních či vnitřních učebnách převážně středisek a center ekologické/environmentální výchovy. Některé organizace přicházejí či přijíždějí se svými programy do škol. Zvláštní kategorií jsou pobytové EVP – vícedenní programy konkrétního zaměření a obsahu v podnětném přírodním prostředí, které rozšiřují výuku různých předmětů a lze je využít při naplňování ŠVP. Trvají minimálně dva dny (optimálně tři a více dní), žáci zůstávají na program v místě, nevracejí se v jednotlivých dnech do školy ani do místa bydliště. Jihočeský kraj ze svého rozpočtu již několik let podporuje školy, které mají zájem o tuto specifickou formu doplnění školní výuky (formou dotačního programu). Organizace, které školám nabízejí EVP, by pří sestavování a tvorbě programů měly vždy dbát na věcnou a odbornou správnost, soulad s rámcovým vzdělávacím programem, návaznost na školní vzdělávací programy a při výuce používat metody a způsoby práce odpovídající příslušné věkové kategorii dětí/žáků a jejich znalostem a zkušenostem.
ORGANIZACE NABÍZEJÍCÍ EVP
V Jihočeském kraji nabízí školám environmentální výukové programy (EVP) více organizací. Deset z nich je členy krajské sítě environmentálních center Krasec (www.krasec.cz). Mezi poskytovateli těchto služeb převažují nestátní neziskové organizace (NNO), což v praxi znamená, že tyto organizace nemají žádnou pravidelnou a jistou podporu ze státního ani jiného rozpočtu a jejich existenci, fungování a další rozvoj tak každoročně ovlivňuje více okolností.
Centrum environmentální a globální výchovy Cassiopeia, ZČHB Forest České Budějovice, v současnosti nejvýznamnější poskytovatel těchto služeb na území Jihočeského kraje, pestrá nabídka programů, organizace s více jak dvacetiletou historií (NNO), cassiopeia.cz
Centrum environmentální výchovy v Jihočeské zoologické zahradě Hluboká nad Vltavou (příspěvková organizace Jihočeského kraje), Zoo Hluboká
Přírodovědné muzeum Semenec Týn nad Vltavou (NNO), muzeumsemenec.cz
Ekocentrum Šípek Český Krumlov (NNO) nemá funkční webové stránky, kontaktní os. Mgr. Jitka Sovová: sovova@ekocentrumsipek.cz nebo info@ekocentrumsipek.cz
Český nadační fond pro vydru Třeboň (NNO), vydry.org
Dům dětí a mládeže Strakonice, pracoviště Centrum ekologické výchovy Podskalí (školské zařízení pro zájmové vzdělávání zřizované Jihočeským krajem), DDM Strakonice
Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod = MEVPIS Vodňany (součást Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity), mevpis.cz
Kromě organizací zapojených v síti Krasec nabízejí EVP:
SZČ CEV Dřípatka, součást ZŠ Vodňanská Prachatice (příspěvková organizace Města Prachatice), organizace s nejdelší „ekologickou“ historií nejen na jihu Čech, počátky činnosti jsou spojeny s osobností pana učitele Aleše Záveského, jednoho ze zakladatelů a průkopníků ekologické výchovy v Čechách. V 90. letech minulého století byla prachatická Dřípatka vzorem pro vznik obdobných organizací v celé České republice, dripatka.cz
Střediska environmentální výchovy Správy Národního parku Šumava – SEV Vimperk, SEV Stožec a v Plzeňském kraji, ale stále na území jedné Šumavy, ještě SEV Kašperské Hory a SEV Horská Kvilda, npsumava.cz
Správa CHKO TřeboňskoTřeboň (Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, regionální pracoviště Jižní Čechy, oddělení Správa CHKO Třeboňsko), pobytové programy na terénní stanici Hajnice u Mirochova (kontaktní os. RNDr. Markéta Drábková: drabkova@nature.cz), Třeboňsko